Celoroční pneu a univerzální pneumatiky – označení a recenze

Přezouvat dvakrát ročně pneumatiky na svém voze se může zdát jako malá oběť za bezpečí při řízení, ovšem pravdou zůstává, že výměna přezutí není oblíbenou činností mnoha řidičů. Vyžaduje čas i peníze a dvě sady pneumatik. Letní a zimní. Více a více motoristů proto uvažuje o koupi celoroční pneu. Jak jsou s nimi uživatelé spokojeni a jaké jsou recenze?

Kdo by si nechtěl ulevit od neustálého vyměňování pneumatik na autě, když existuje možnost jedněch gum, které mohou v závislosti na frekvenci používání a stylu jízdy vydržet až deset let? Životnost pneumatik se po zhruba deseti letech výrazně snižuje, respektive dochází k poklesu jejich funkčnosti a při dalších jízdách je ohroženo bezpečí.

Celoroční pneumatiky

Čím se celoroční pneumatiky liší od těch běžných, letních a zimních? Především svým vzorkem, který je kombinací obou, aby byla jízda za všech okolností nejefektivnější a nejbezpečnější. Celoroční gumy jsou vhodné prakticky do každého počasí, neboli všude tam, kde panuje mírná zima a vozovku málokdy pokrývá led a sníh.

Celoroční pneumatiky, mnohými nazývány také univerzální pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby poskytovaly to nejlepší z letních i zimních pneu. Jsou kompromisem mezi zimním a letním pláštěm, tudíž při sněhu a náledí nedosahují takových kvalit jako poctivá zimní pneu.

Letní pneumatika se oproti zimní či celoroční liším svým vzorkem.

Jsou doporučovány především řidičům, kteří jezdí v zimě jen svátečně a při horším počasí raději volí městskou hromadnou dopravu. Přestože technologie výroby univerzální pneu od svých počátků výrazně pokročila, stále se jedná o kompromis či střední cestu mezi letními a zimními pneu.

Pneu celoroční – použití

I při sebeopatrnější jízdě se celoroční pneumatiky nevyrovnají pravým letním a zimním pneu v odpovídajícím ročním období. Přesto lze celoroční pneu používat i v časovém úseku, kdy je povinné jezdit na zimních pneumatikách, tedy od 1. listopadu do 31. března.

Tato povinnost je stanovena v zákoně č. 361/2000 Sb., zákon o provozu na pozemních komunikacích v § 40a. Zimní gumy jsou povinné:

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik.

Optimálně však, bez ohledu na datum v kalendáři, je doporučováno přezouvat v čase, kdy se teplota láme přes 7 °C. To znamená, ukazuje-li teploměr dlouhodobě pod sedm stupňů Celsia v průběhu října, ještě před prvním listopadem, pak je lepší přezout na zimní gumy o něco dříve než ukládá zákon. A naopak.

Zimní pneumatiky musejí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm. Tato podmínka má jedinou výjimku, a to v případě náhradní pneumatiky použité v případě nouzového dojetí. Ta nemusí být zimní.

TIP: Náhradní pneumatika již od novely zákona není součástí povinné výbavy auta.

Jak poznat celoroční pneu

Existuje několik způsobů, jak celoroční pneu odlišit od ostatních. V prvé řadě má kombinaci dezénových drážek z obou klasických pneu typů. Zejména ovšem musí disponovat certifikací pro zimní provoz. Označení celoročních pneumatik musí obsahovat písmena M+S (Mud + Snow), tedy bláto a sníh, případně jsou označeny symbolem třívrcholové horské sněhové vločky (3PMSF = Three-Peak Mountain Snowflake).

Zimní pneumatika se symbolem sněhové vločky a označením M +S.

U zimních pneumatik musí být kromě označení M + S ještě vyražená sněhová vločka. Letním pneumatikám chybí na boku symbol sněhové vločky, a mají výrazně méně drážek. Disponují však proužky, které minimalizují riziko vzniku aquaplaningu, tedy problematické ovládání vozu na vrstvě vody na vozovce.

Jak dlouho vydrží celoroční pneumatiky?

Celoroční pneumatiky se sice nemusejí každý půlrok měnit, ovšem přináší to s sebou logicky i kratší životnost. Jelikož jsou gumy používány po celý rok, vydrží méně kilometrů. Konkrétně jak dlouho vydrží celoroční pneumatiky? Obecně se uvádí, že celoroční pneu ujedou zhruba 65 000 až 160 000 km.

Tloušťka jejich dezénu je shodná se zimními pneu, to znamená že celoroční pneumatika musí mít vzorek minimálně 4 mm. Důležitá je rovněž kontrola správného nahuštění a případného mechanického poškození.

Celoroční pneumatiky – recenze

Celoroční pneumatiky si dle četných recenzí nacházejí čím dál více příznivců. Mnozí nešetří superlativy. Zmiňují dobré jízdní vlastnosti na lehčím bahně a velkou odolnost vůči aquaplaningu. Všestranné pneu.

Už je budu mít skoro rok, a dojem z nich je perfektní. Guma je pěkně měkká, dobře drží na silnici za všech podmínek. A jsou úžasně tiché. Koupil jsem je na auto, kde mám nájezd ročně kolem 10 tisíc km, a nelituji. Uvažuji o jejich koupi i na druhé auto“.

Konkrétně u Tomket pneu recenze ne vždy mluví kladně. Celoroční pneumatiky se dle různých názorů nejlépe chovají na suchu a jsou minimálně hlučné. Naopak horší – celoroční pneu – zkušenosti mají řidiči s jízdou na sněhu či ledu.

Najeto na gumách asi 30km, na zimu už jsem musel koupit jiné, na těchto se nedalo jezdit. Gumy na přední nápravě KO, vzadu ještě vzorku dost, bohužel jsou mikropraskliny kolem dezénu, tak pneumatiky asi budu muset vyměnit za letní, zimní už jsem koupil na plecháčích a na celoročky už prdím.

Nejlepší celoroční pneumatiky

Značek a výrobců pneumatik jsou na českém trhu desítky. Namátkou Firestone, Hankook, Pirelli, Dunlop, Bridgestone, Michelin, Nokian, Tomket, Goodyear, Continental, a mnoho dalších. Cena již dávno není ukazatelem kvality, a tak lze za dobré peníze najít kvalitní levné pneu. Celoroční gumy vyjdou na pár tisíc.

Nejlepší celoroční pneumatiky jsou dle statistik a testů Goodyear a Michelin.

Vybrat tu správnou pneumatiku na daný model vozu může být pro nové řidiče poměrně oříškem. Veškeré potřebné informace však nabízí velký technický průkaz, kde lze dohledat rozměry pláště a disků, index nosnosti a rychlosti. Jak vybrat nejlepší celoroční pneumatiky poradí server Heureka.

Heureka pneu nabízí velké srovnání všech na trhu dostupných celoročních pneumatik. Rozcestník odkazuje kromě pneumatik samotných také na nákladní pneu, Alu kola, plechové disky, péči o pneu i pneuměřiče. Heureka pneumatiky poradí také se základní terminologií a vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými kusy.

Test celoročních pneumatik

Velkým pomocníkem ve výběru gum je test celoročních pneumatik, který ozkoušel vybrané pneu a předkládá veřejnosti výsledky svých zkušeností, na jejichž základě mohou řidiči stavět. Odborníci hodnotí chování na suchu, chování na mokru, zpětnou vazbu, jízdu na hraně, opotřebení, hlučnost, sníh, led a zda by řidič koupil pneu znovu.

Z celkového testu vychází aktuálně nejlépe pneu Michelin CrossClimate 2, následované Falken EUROALL SEASON AS210 a BFGoodrich g Grip All Season 2. Celoroční pneu – test je oblíbeným heslem na internetových vyhledávačích. Hodně prostoru v těchto testech získávají i pneumatiky Nokian.

Nokian

Nokian je finský výrobce pneumatik. První zimní pneu pro kamiony byly vyrobeny již v roce 1934 a výroba nových pneu kontinuálně roste. V roce 2021 Nokian představil novou generaci bezpečnosti Nokian Hakkapeliitta 10, čímž směřuje k budoucnosti výroby pneu z biomateriálů.

Nejznámější typy pneu Nokian jsou Nokian Weatherproof a Nokian Seasonproof.