Kontrola tachometru – zdarma, podle SPZ

Při koupi ojetého auta je jedním z nejdůležitějších kroků kontrola tachometru. K čemu kontrola kilometrů slouží? A jak se provádí?

Koupi ojetého vozu často provází řada otázek, pochyb a nejasnosti. A není se čemu divit. Koupit starší automobil za méně peněz než nový může být výhodné, ovšem může s sebou nést i řadu skrytých rizik.

Při koupi ojetého vozidla je především potřeba provést kontrolu tachometru. Někteří prodávající totiž manipulují s tachometrem, aby vytvořili iluzi méně ojetého a tudíž hodnotnějšího auta. Tato praxe, známá jako „stočení“ tachometru, je nelegální.

Navíc klame potenciální kupce a vede k přeplácení za vozidlo. Kontrola tachometru tak může odhalit pokusy o podvod.

Navíc auta s vysokým nájezdem mohou vyžadovat více údržby a mohou představovat vyšší bezpečnostní riziko. Vědět skutečný počet najetých kilometrů pomůže řidiči plánovat údržbu a předcházet potenciálním problémům.

Jenže jak zjistit, zda bylo s tachometrem manipulováno? A jaké jsou nejlepší postupy při kontrole tachometru? Následující článek se blíže na to, proč je kontrola tachometru důležitá a jak ji provést správně.

Kontrola tachometru

Kontrola tachometru je proces, při kterém se zjišťuje, jestli bylo s tachometrem v automobile manipulováno. Někteří prodejci používají určité nástroje ke stočení hodnot tachometru, aby auto vypadalo méně použité. Tím samozřejmě zvýší jeho hodnotu.

Zkontrolování stavu tachometru je proto při koupi vozidla velmi důležité z několika důvodů:

  1. Získání pravdivých informací: Při koupi ojetého automobilu je důležité vědět, kolik kilometrů skutečně najel. Pokud někdo stočil tachometr, pak chce vyvolat dojem, že auto je lepším stavu, než ve skutečnosti je.
  2. Ochrana investice: Ojetá auta s nižším počtem najetých kilometrů pochopitelně stojí více než auta s vyšším počtem kilometrů. Za auto se stočeným tachometrem tedy může kupující zaplatit více, než je jeho skutečná hodnota.
  3. Bezpečnost: Auto s větším počtem najetých kilometrů může potřebovat více údržby a může mít i větší pravděpodobnost poruchy. Znát skutečný stav auta a provést kontrolu kilometrů je proto klíčové pro bezpečnost cestujících.
  4. Plánování údržby: Pokud člověk ví, kolik kilometrů auto skutečně najelo, může lépe plánovat budoucí údržbu a servis.

Dnes již není tak jednoduché stáčet tachometr u ojetých vozidel. Jsou k dispozici různé aplikace a služby, které umí provést kontrolu tachometru podle VIN kódu.

Kontrola stavu tachometru – jak odhalit stočený tachometr?

Provést kontrolu stavu tachometru a odhalit, jestli je stočený, je poměrně složité. Ovšem jsou určité kroky, které může kupující udělat ke kontrole tachometru:

  1. Srovnání ujetých kilometrů a stáří automobilu: Pokud je auto starší 10 let a tachometr ukazuje méně než 50 000 km, je třeba být opatrný. Průměrný roční nájezd se u osobních aut pohybuje kolem 15 000 km. Vše samozřejmě záleží na konkrétním způsobu použití.
  2. Prověření servisní knížky: V servisní knížce by měly být záznamy o pravidelné údržbě vozu a také ujetých kilometrech při jednotlivých servisních prohlídkách.
  3. Ověření stavu tachometru u profesionálů: Existují specializované firmy, které umí ověřit, zda nebylo s tachometrem manipulováno.
  4. Kontrola opotřebení: Kupující by měl zkontrolovat opotřebení sedadel, volantu, pedálů, palubní desky atd. Pokud jsou opotřebení v nesouladu s počtem ujetých kilometrů, může to být známka manipulace s tachometrem.
  5. Zjistit historii vozu: Zjistit více o historii vozu – od předchozích majitelů, prodejců atd., pomůže získat informace o tom, jestli mohlo být s tachometrem manipulováno či nikoliv.

Nic z toho ovšem není 100 % spolehlivé. Podvodníci mají různé triky a pokud stáčí tachometry, pamatují na zakrytí i dalších stop vysokého nájezdu. Když má vozidlo osahaný volant nebo prosezenou sedačku, jednoduše je vymění za díly z jiného. 

Proto pokud má kupující jakékoliv pochybnosti, je nejlepší požádat o důkladnou prohlídku u odborníka nebo hledat jiné vozidlo.

Kontrola tachometru podle SPZ

Kontrola tachometru podle SPZ není v České republice k dispozici. Než provádět kontrolu tachometru podle SPZ, je lepší provést kontrolu kilometrů podle VIN kódu vozidla. Díky VIN kódu se prověří historie vozidla a lze dohledat i historické záznamy o stavu tachometru.

Jejich porovnáním s aktuálním stavem pak kupující jednoduše provede kontrolu kilometrů a odhalí případné stočení tachometru. 

Pomocí VIN zájemce zjistí všechny dostupné údaje jako kontrolu tachometru (kontrolu kilometrů), seznam předchozích poškozenífotografie nebo historii inzerce vozidla. Odhalit lze i případné odcizení vozidla.

V některých programech lze navíc auto i ocenit, takže má kupující istotu, že auto není nabízeno za podezřele nízkou nebo naopak nepřiměřeně vysokou cenu. 

Kontrola tachometru zdarma

Kdo kontrolu tachometru provádí a zda existuje kontrola tachometru zdarma, zajímá každého zájemce o koupi vozidla. Dobrou zprávou je, že kontrola tachometru zdarma je možná.

Ministerstvo dopravy totiž provozuje portál kontrolatachometru.cz. V této databázi se nachází údaje o počtu najetých kilometrů při všech kontrolách STK. Stačí zadat pouze VIN a kontrolní text. Moc informací však při kontrole tachometru zdarma zájemce nedostane.

Navíc pokud se jedná třeba o dovoz z Německa, tak nelze zjistit, co se s autem u západních sousedů dělo.

Kontrolou tachometru zdarma je i kontrola servisní knížky. O pravosti záznamů napoví to, jestli jsou záznamy v servisní knížce psané různými písmy, různými typy propisek atd. Výpis historie zaznamenaný jedním druhem psací potřeby a jedním stylem může naznačovat, že jde o podvod.

Kdo však chce mít jistotu o skutečném nájezdu kilometrů, ten raději vyhledá placené služby kontroly tachometru. Jednou z nejznámějších a nevyhledávanějších společností, která kontroly stavu tachometru provádí, je Cebia pomocí systému AUTOTRACER.

Cena prověření vozidla se odvíjí od množství a rozsahu informací dostupných k prověřovanému vozidlu. Rozsah informací se lze dozvědět ihned po zadání VIN vozidla. Minimální cena prověření je 199 Kč. Nejedná se sice o kontrolu tachometru zdarma, nicméně investice se v tomto případě vyplatí.

Pomocí s kontrolou tachometru může být i Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Na jejich webu je seznam aut s podezřením na zásah do stavu tachometru. Při hledání se vyplní VIN kód, značka vozu, model a současný stav tachometru.

V přehledu je v současné době 14 430 aut s podezřením na manipulaci s tachometrem.

Zadarmo je ještě kontrola přes webovou databázi Policie ČR – Pátrání po vozidlech a registračních značkách. Tam stačí zadat VIN kód. Ovšem zájemce zjistí pouze to, jestli auto není kradené. Nelze takto zjistit stav tachometru.

Kontrola tachometru CZ

Jak již bylo uvedeno, kontrolatachometru.cz je webová stránka Ministerstva dopravy, na níž se po zadání VIN zobrazí informace o stavech tachometrů.

Jedná se sice o kontrolu tachometru zdarma, nicméně aplikace zobrazuje hodnoty zjištěné na počítadle ujeté vzdálenosti vozidla při technických prohlídkách vozidla na STK. Tudíž nemusí odrážet skutečný (aktuální) celkový stav ujetých kilometrů vozidla.

Kontrola tachometru Německo – zdarma

Dovoz aut ze zahraničí je v každém případě rizikovější, kdy jsou údaje o historii vozidla hůře dohledatelné. Základním dokumentem o technickém stavu vozidla je servisní knížka. Pokud je u vozu k dispozici, je to jen dobře.

Ovšem není dobré se spoléhat jen na servisní knížku. I v tomto případě je lepší použít Autotracer, který ukáže opravdový nájezd.

Kontrolu VIN kódu vozidel z Německa lze provést jednoduše on-line na webu Cebia.com. Po zadání VIN kódu se zájemce zdarma dozví, jaké všechny informace o historii vozidla jsou v systému dostupné. 

Jaký byl skutečný stav tachometru před dovozem je ve většině případů těžko zjistitelné. Nejlepší je proto kupovat vozy vyrobené a poprvé prodané ČR, kde lze najít historii najetých kilometrů hned od začátku. 

Co obnáší koupě ojetého vozidla?

Když se někdo rozhodne koupit ojeté vozidlo, měl by dodržovat následující kroky, aby všechno proběhlo hladce.

Je důležité si vozidlo důkladně prohlédnout a v případě potřeby si přizvat odborníka. Zkontrolovat stav karoserie, interiéru, motoru, brzd, pneumatik atd.

Dále je nutné si ověřit kompletní servisní historii a historii havárií vozidla. Pro ověření lze použít například službu Cebia. Kupující by se měl informovat o technických parametrech vozidla, počtu najetých kilometrů a spotřebě.

S vozidlem je třeba podniknout testovací jízdu a vyzkoušet všechny funkce vozidla.

Při koupi ojetého vozidla je také důležitá písemná kupní smlouva a doklad o platbě. Kdo nemá našetřeno dost peněz na celou kupní cenu, může využít kalkulačku půjčky na auto.

Po koupi je nutné zajistit registraci vozidla na nového majitele. Cena přepisu vozidla je 800 Kč, avšak připočítává se k ní ještě cena za evidenční prohlídku.

Nový majitel také nesmí zapomenout sjednat pojištění vozidla a provést ověření platnosti dálniční známky nebo koupit novou. Po všech těchto krocích si už lze užívat radost z jízdy.